یکی از مهم ترین نکات برای هر کسب و کاری، توجه به تاثیر هویت بصری در برندسازی است. برندسازی امری مهم برای بازار رقابتی امروزی است. چگونه مشتریان برند شما را تشخیص می دهند؟ چه چیزی یک برند را در وهله اول می سازد؟ بخش بزرگی از آن، عنصر بصری کسب و کار شما است. اکثر مردم قبل از هر چیز متوجه عناصر بصری یک برند، رنگ ها، تصاویر و طرح بندی می شوند. به طور خلاصه، هویت بصری برند شما برای آگاهی از برند، حفظ مشتری و موفقیت بلندمدت بسیار مهم است.

هویت بصری چیست؟

هویت بصری یا شناسه بصری به مجموعه‌ای از عناصر و ویژگی‌ها اشاره دارد که یک شخص، سازمان، محصول یا برند را از دیگران متمایز می‌کند. این عناصر ممکن است شامل لوگو، رنگ‌ها، فونت‌ها، الگوها و سایر عناصر طراحی باشد که به صورت یکپارچه در تمامی محصولات، مستندات، تبلیغات و حضور آن فرد یا شرکت در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از مهم ترین عناصر طراحی سایت است. طراحی سایت شرکتی، فروشگاهی یا هر نوع کاربری دیگر لازم است متناسب با برند و از کیفیت لازم برخوردار باشد.

هدف اصلی ایجاد هویت بصری، ایجاد یک تشخیص و تمایز قوی برای مخاطبان و مشتریان است تا با دیدن آن عناصر، فوراً به ذهنشان بیاید که این محصول یا این شرکت چه کسی است و چه ارزش‌ها و تجربیاتی را ارائه می‌دهد.

هویت بصری شامل چه مواردی است؟

هویت بصری برند شما اصطلاحی است که برای هر چیز بصری در مورد کسب و کار شما تعریف می شود. اگر شما یا مشتری آن را ببینید، بخشی از هویت بصری شما محسوب می شود. هویت بصری یک برند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تصویرسازی
  • پالت رنگی
  • طراحی و چیدمان فروشگاه ها
  • طراحی سایت متناسب
  • دارایی های رسانه های اجتماعی
  • چیدمان محتوا
  • بروشورها
  • تبلیغات
  • لباس فرم
  • اقلام تبلیغاتی
  • دکمه ها و انیمیشن ها
  • لوگوها
  • تایپوگرافی

احتمالاً با رشد برندتان با عناصر بیشتری از هویت بصری خود مواجه خواهید شد. همچنین مهم است که هویت بصری خود را همیشه هنگام ایجاد دارایی های جدید برای برند یا کمپین های فردی خود در نظر بگیرید. به این ترتیب، تعامل کمپین را افزایش می دهید و به مشتریان کمک می کنید فوراً برند شما را تشخیص دهند.

چرا هویت بصری برای برند شما مهم است؟

نام تجاری شما یک بیانیه عمومی از کسب و کار شما است. هرکسی که با کسب و کار شما تعامل دارد، خواه کارکنان، مشتریان، تامین کنندگان، یا شخصی که از جلوی تبلیغات شما در خیابان عبور می کند، می بیند که چگونه برند خود را به تصویر می کشید.

طراحی و حفظ یک هویت بصری قوی که نشان دهنده ارزش ها و فعالیت های برند شما باشد، به جذب مشتریان شما کمک می کند. این شما را از رقبا متمایز می کند و فرصت دیگری برای ارائه امتیاز فروش منحصر به فرد خود (USP: unique selling points) فراهم می کند.

عناصر هویت بصری احساسات و ارزش‌های برند را به مخاطبان منتقل می‌کنند و ارتباط عاطفی بین برند و مشتریان را تقویت می‌کنند . همچنین، یک هویت بصری قوی نشان دهنده پایداری، حرفه‌ای بودن و اعتبار برند است که اعتماد مشتریان را به آن افزایش می‌دهد.

نحوه ایجاد یک هویت بصری قوی برای برند

هویت برند بصری فرصتی است که شما برای نشان دادن ارزش‌ها و پیشنهادات برندتان در ارتباطاتتان دارید. دانستن اینکه چگونه یک هویت بصری با کیفیت بسازید که به درستی نشان دهنده برند شما باشد، کلید جذب مشتریان جدید و فعلی و در نهایت رشد برند شما است. در اینجا نحوه ایجاد یک هویت بصری قوی را توضیح می دهیم:

هویت برند خود را ایجاد کنید

عبارت و مفهوم هویت برند کمی با هویت بصری متفاوت است، اما برای یک هویت بصری قوی ضروری است. در واقع، هویت برند همه چیز را در مورد برند شما که فرهنگ و ارتباطات را شکل می دهد، شامل می شود، از جمله:

  • لحن صدا و زبان
  • محصولات و خدمات
  • فرهنگ شرکت
  • ارزش ها
  • موقعیت یابی در بازار

به این دو مفهوم مانند یک فرد فکر کنید. شما ممکن است هویت برند را با هویت شخصی خود و هر چیزی که این شامل می شود برابر بدانید. در مقابل، جنبه بصری هویت شما تنها یک بخش است، اما روشی مهم برای بیان خود و هویت شما را تشکیل می دهد. همین امر در مورد برندسازی نیز صادق است.

مخاطب خود را بشناسید

اگر می‌خواهید چیزی ارزشمند به مخاطبان خود ارائه دهید، باید قبل از ایجاد هویت بصری، مخاطبان خود را از درون و بیرون بشناسید. برای اینکه در یک بازار بالقوه اشباع شده برجسته شوید، باید با انتظارات مخاطبان خود در همه زمینه ها صحبت کنید.

بسته به مرحله ای که برند شما در آن قرار دارد، ممکن است از قبل تصوری از ظاهر مخاطب خود داشته باشید. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، باید برای شناسایی پروفایل‌های مشتری ایده‌آل (ICP: ideal customer profiles) فکر کنید:

  • مشتریان شما چه کسانی هستند
  • آنچه آنها از برند شما نیاز دارند
  • مشکل آنها چیست
  • چگونه نام تجاری شما می تواند نقاط درد خود را برطرف کند
  • ویژگی هایی مانند علایق، سطح تحصیلات و عادات خرید
  • مکان (در صورت لزوم)
  • عادات آنها، به عنوان مثال، اینکه آیا آنها محتوا را در تلفن همراه یا دسکتاپ استفاده میکنند، از چه پلتفرم های رسانه اجتماعی استفاده می کنند و عادات تماشای آنها چیست.

هنگامی که مشتریان خود را مشخص کردید، وقت آن است که تیم خود را جمع آوری کنید و شناسایی کنید که چه چیزی به صورت بصری این جمعیت شناسی را جذب می کند.

دارایی های خود را برنامه ریزی کنید

حال که می دانید مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه چیزی برند شما را منحصر به فرد میکند. اکنون زمان آن است که دارایی های خود را برنامه ریزی کنید.

دارایی های بصری شما شامل هرگونه وثیقه بازاریابی است که نشان تجاری بصری شما را نشان می دهد و معمولاً در سراسر دارایی برند شما ظاهر می شود. دارایی هایی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید عبارتند از:

  • یک لوگو
  • طراحی سایت
  • عکاسی
  • محتوای رسانه های اجتماعی
  • ست اداری
  • تابلوهای تبلیغاتی در فروشگاه
  • محتوای تعاملی
  • گرافیک و…

باید هویت بصری شما در همه موارد مرتبط با برند شما گنجانده شود. همه موارد با یک ترکیب رنگ و ساختار باشند.

در طراحی سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری روی تیم طراحی شما یک راه ایده آل برای ایجاد هویت بصری قابل توجه برای برند شما است. با ایجاد این تصویر برای برند خود، نه تنها اعتبار بهتری برای برند ایجاد خواهید کرد، بلکه شناخت برند و آگاهی بصری از برند را نیز تقویت خواهید کرد.

طراحی اولین تماسی است که مشتری با برند دارد. یک طراحی جذاب و حرفه‌ای می‌تواند توجه مشتری را به سمت برند جلب کند و اولین احساسات و تصورات او را در مورد برند شکل دهد.

طراحی شناسایی سریع برند را برای مشتریان سهل می‌کند. یک لوگو یا یک طراحی خاص می‌تواند برند را از دیگران متمایز کند و تشخیص آن را در میان هزاران برند موجود در بازار ساده‌تر کند.

ثبات برند را حفظ کنید

هویت برند چیست؟ برند به خودی خود محصول یا خدمات است، اما فرهنگ و ارزش‌های پیرامون آن، زبان و لحن مورد استفاده در ارتباطات و هویت بصری را نیز شامل می‌شود. برای این منظور، ثبات یکی از مهمترین عناصر هویت بصری برند شما است.

حفظ ثبات برند نشان‌دهنده استقامت، قابلیت اطمینان و پایداری برند است که اعتماد مشتریان را به آن افزایش می‌دهد. مشتریان به دنبال برندهایی هستند که به مدت طولانی در بازار حضور داشته و عملکرد قابل اعتمادی داشته باشند.

ثبات برند باعث می‌شود که برند به عنوان یک نقطه ثابت و قابل تشخیص در ذهن مشتریان جا بگیرد. این شناخت برند باعث تقویت ارتباط مشتری با برند و افزایش وفاداری آنها می‌شود.

به روز رسانی ها را پیاده سازی کنید

همانطور که نام تجاری شما تکامل می یابد، بدون شک به روز رسانی هایی در هویت بصری شما وجود خواهد داشت که نیاز به عمل و پیاده سازی دارد.

شما باید به طور مداوم هویت بصری خود را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنچه مشتریان شما نیاز دارند را ارائه می دهد و به آگاهی از برند کمک می کند. هر گونه به روز رسانی باید با در نظر گرفتن مشتری یا کاربر انجام شود و آنچه را که از برند شما نیاز دارد ارائه کند. بهتر است این بروزرسانی ها در قالب هویت بصری شما باشد.

در انتها

اکنون که هویت بصری برند خود را ساخته‌اید و آن را در دارایی‌های خود پیاده‌سازی کرده‌اید، زمان آن رسیده است که ظاهر جدید باورنکردنی خود را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید. اطمینان حاصل کنید که تیم شما و همچنین هر شخص ثالثی به دارایی‌هایی دسترسی دارند که برای نشان دادن دقیق برند شما و ارتباط با بینندگان در هر کجا که با برند شما روبرو می‌شوند، از صفحات فرود گرفته تا کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی و پورتال‌های خدمات مشتری، به آن‌ها دسترسی دارند.



منبع