احتمالا درباره چت بات های هوش مصنوعی شنیده اید. در این مقاله سوشال پال به تفاوت های Google Bard و ChatGPTT ،مهم ترین چت بات های هوش مصنوعی می پردازیم. مدل‌های زبان بزرگ Large language model  (LLM) در حال تغییر روش پردازش و تولید اطلاعات هستند. اما، قبل از در نظر گرفتن هر یک از این مدل ها به عنوان یک راه حل یک مرحله ای، باید تفاوت های اصلی آنها را در نظر گرفت.

هوش مصنوعی (AI) امروزه به دلیل استفاده از آن در کاربردهای مختلف بسیار ترند شده است. محبوب ترین مورد استفاده آن ChatGPT OpenAI (یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی) است که می تواند به انبوهی از سوالات پاسخ دهد. یکی از متحدان نزدیک ChatGPT، BARD (توسعه با دسترسی بهتر و مسئولیت پذیر) گوگل است که در ژوئن 2021 راه اندازی شد.

مقدمه

ChatGPT OpenAI با استفاده از مدل ترانسفورماتور آموزش داده شده است. این مدل می تواند متون انبوه را برای کشف الگوهای زبانی ترکیب کند و برای هر نوع پرس و جو مفید است. هر دوی این مدل ها می توانند به سوالات مختلفی پاسخ دهند. البته تفاوت اصلی در نحوه آموزش و ساخت این مدل ها است. روشی که آنها از پردازش زبان طبیعی برای ایجاد پاسخی شبیه به انسان استفاده می کنند.

تفاوت اساسی بین Bard و ChatGPT در مدل‌های زبان بزرگ (LLM) نهفته است. ChatGPT OpenAI بر اساس معماری Transformer ساخته شده است، در حالی که Google Bard مبتنی بر معماری PalM 2 است.

هر دو خطاهای قابل توجهی داشته اند، اما هوش مصنوعی به طور مداوم در حال یادگیری و بهبود است.

 

OpenAI’s ChatGPT

مزایا ChatGPT

  • در تولید متن مانند محتوای طولانی خوب است
  • تجربه مشترکی را ارائه می دهد که به فرد امکان می دهد مکالمات را با دیگران به اشتراک بگذارد.
  • شامل مجموعه کامل افزونه هایی است که موارد استفاده بیشتری را با برنامه های متنوع ارائه می دهند.

معایب ChatGPT

  • نمی تواند به مرورگر وب دسترسی داشته باشد زیرا منابع داده آن محدودیتی تا سال 2021 دارند.
  • دارای پاسخ های طولانی و درشت است که اسکن پاسخ ها را سخت می کند.
  • حقایق آن باید بررسی شود زیرا از توهمات و استدلال ضعیف مصون است.
 

Google BARD  

مزایا Google BARD

  • دسترسی رایگان به اینترنت از طریق جستجوی گوگل
  • در نمایش اطلاعات از جستجوی گوگل کارآمد است.
  • این یک رابط کاربر پسند با پاسخ های مشابه انسان دارد.

معایب Google BARD

  • مستعد توهمات است، بنابراین خروجی را نمی توان به صورت اسمی دریافت کرد.
  • منابع غیر معتبر، بنابراین حقایق باید دوباره بررسی شوند.
  • هیچ پلاگین یا ادغام ندارد بنابراین تجربه نسبتاً ایزوله است.

موارد استفاده ChatGPT در مقابل BARD

خدمات مشتری

 ChatGPT برای پاسخگویی به سوالات متداول مشتریان مانند روش‌های حمل و نقل و بازگشت، محصولات یا خدمات و نگرانی‌های پشتیبانی فنی مناسب است. با بهبود زمان پاسخگویی با استفاده از پاسخ‌های سریع و دقیق، بار کاری متخصصان پشتیبانی مشتری را کاهش می‌دهد.

ترجمه زبان

 ChatGPT ترجمه متن را می توان برای چت های بلادرنگ، ایمیل ها و اسناد متنی به زبان های مختلف انجام داد. همچنین می‌توان از آن برای ارتقای کیفیت سیستم‌های ترجمه ماشینی و کمک به خدمات چندزبانه مشتری با ترجمه سوالات و نظرات مشتری در زمان واقعی استفاده کرد.

تولید محتوا

 خلاصه ای از متون طولانی مانند مقاله ها یا گزارش ها را می توان ایجاد کرد. خلاصه متن اصلی را می توان با انعکاس دقیق ایده های اصلی آن از طریق ارزیابی متن ایجاد کرد. ChatGPT را می توان آموزش داد تا متنی را از نظر سبک و دستور زبان شبیه به یک قطعه اطلاعات خاص مانند پست های رسانه های اجتماعی، کپی بازاریابی ایمیلی یا انواع دیگر محتوا ایجاد کند.

آموزش و تحقیق

 ChatGPT می‌تواند تجربه یادگیری فردی را با ارزیابی رفتارهای دانش‌آموزان ارائه دهد. می تواند با غربال کردن مواد برای شناسایی حقایق مهم به تحقیق کمک کند. محققان و دانشجویانی که به دسترسی و بررسی سریع مطالب نیاز دارند ممکن است آن را مثمر ثمر بدانند. همچنین می تواند با ارائه بازخورد فوری در مورد تکالیف پیش نویس، به ارزیابی دانش آموزان کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با ChatGPT مقاله ChatGPT چیست را می توانید مطالعه نمایید.

تفاوت های Google Bard و ChatGPT به صورت کلی

پارامتر  ChatGPT Google BARD
مدل آموزشی Transformer  PALM2
توسعه دهنده OpenAI Alphabet/Google
قیمت گذاری ChatGPT برای کاربران رایگان است. اما نسخه ارتقا یافته ChatGPT، GPT 4، با اشتراک پولی در دسترس است. 20 دلار در ماه در حال حاضر برای همه رایگان است.
تولید تصویر نمی تواند تصاویر تولید کند می تواند تصاویر تولید کند
تعداد خروجی ها یک خروجی در هر ورودی پرس و جو   سه خروجی در هر ورودی پرس و جو
دسترسی به داده ها   داده‌ها تا سپتامبر 2021 در دسترس هستند، بدون دسترسی به داده‌های زمان واقعی.   دسترسی بی‌درنگ، داده‌ها را از Google دریافت می‌کند
مهارت کدنویسی   ChatGPT در تفسیر جهت‌های مبهم و ارائه توضیحات واضح برتر است   Google Bard برتری خود را در بازسازی کد و ارائه توجیهات جامع اشکال زدایی نشان می دهد
دسترسی به اینترنت خیر بله

تفاوت اخلاقی ChatGPT و Google BARD

در هر دو توانایی آنها برای تجزیه و تحلیل جنبه های مختلف معضل اخلاقی کاملاً رضایت بخش و برابر بودند. از این رو، در بحث اخلاقی بین ChatGPT و Google Bard، هیچ برنده مشخصی وجود ندارد.

پشتیبانی از زبانهای مختلف

از دیگر تفاوت های Google Bard و ChatGPT، پشتیبانی از زبانهای مختلف است. گسترش پشتیبانی زبان یک مزیت قابل توجه برای مدل های زبان هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Bard است. با ارائه قابلیت‌های چند زبانه، این مدل‌ها می‌توانند طیف وسیع‌تری از کاربران را در سرتاسر جهان پاسخگو باشند و فراگیری و دسترسی را ارتقا دهند.

Bard اکنون از 40 زبان از جمله ژاپنی و کره ای پشتیبانی می کند. این نشان دهنده تعهد گوگل به فراگیری زبانی است. با گنجاندن زبان‌های بیشتر، Bard می‌تواند به پایگاه کاربری بزرگ‌تری خدمت کند و بینش‌ها، اطلاعات و کمک‌های خاص زبان را به افراد در سراسر جهان ارائه دهد.

با پشتیبانی از بیش از 50 زبان، ChatGPT کاربران را قادر می سازد تا به زبان دلخواه خود تعامل داشته باشند و کمک دریافت کنند. این به افراد با پیشینه‌های زبانی مختلف اجازه می‌دهد تا به راحتی با سیستم درگیر شوند و ارتباط و درک مؤثر را تقویت کنند.

در حال حاضر، ChatGPT از زبان های بیشتری پشتیبانی می کند و از این رو می توان به عنوان برنده در این زمینه نام برد.

 

امنیت و حریم خصوصی

از دیگر تفاوت های Google Bard و ChatGPT، موضوع امنیت و حریم خصوصی است. نگرانی های حفظ حریم خصوصی و امنیتی هم ChatGPT و هم Google Bard را احاطه کرده است. ChatGPT به دلیل استفاده برای ایجاد ایمیل‌های فیشینگ ، که خطرات امنیت سایبری را افزایش می‌دهد، با انتقاداتی مواجه شده است. مکالمات را ثبت می کند و اطلاعات شخصی را برای اهداف آموزشی، از جمله بررسی چت ها توسط مربیان انسانی، جمع آوری می کند. حذف درخواست‌های خاص از تاریخچه ChatGPT امکان‌پذیر نیست، بنابراین به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی یا حساس توصیه نمی‌شود.پ

Google Bard اگرچه جدید است، ممکن است پیامدهای امنیتی و حریم خصوصی نیز داشته باشد. گزارش شده است که از زمان راه‌اندازی آن، ایمیل‌های فیشینگ تولید می‌کند که نشان‌دهنده احتمال سوءاستفاده است. گوگل به کاربران هشدار می دهد که اطلاعات شخصی را در اختیار Bard قرار ندهند زیرا اطلاعات کاربران را جمع آوری می کند. این احتمال وجود دارد که Bard  بتواند حق چاپ معنوی را با ترکیب محتوا بدون مجوز یا انتساب مناسب نقض کند.

هر دو Google Bard و ChatGPT از نظر امنیت نقص های خاص خود را دارند و در منحنی یادگیری در این زمینه هستند. از این رو در این مرحله، تعیین برنده واضح از نظر امنیت و حریم خصوصی دشوار است.

مشاهدات دیگر

سایر تفاوت های Google Bard و ChatGPT عبارتند از:

  • Google Bard در توانایی خود برای دسترسی به اطلاعات بلادرنگ که به کاربران در مورد خطاهای واقعی احتمالی هشدار می دهد برجسته است، یک ویژگی مهم با توجه به خطر بالای سوء استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی.
  • Google Bard سه پیش‌نویس ارائه می‌دهد و گزینه‌های خلاقانه متعددی را برای اصلاح محتوای خود در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • با این حال، یک اشکال Google Bard ارائه محدود اسناد آن است که می تواند برای افزایش اعتبار محتوا بهبود یابد.
  • ChatGPT، برخلاف Google Bard، اسنادی را ارائه نمی دهد، که ممکن است برای کاربرانی که به دنبال شفافیت بیشتر در پاسخ های خود هستند، مورد توجه قرار گیرد.
  • هر دو Google Bard و ChatGPT تمایل به تولید پاسخ های پرمخاطب دارند مگر اینکه درخواست ها به طور دقیق خروجی مورد نظر را تعریف کنند.

 

کدام ابزار برای کسب و کار شما بهتر است؟

اگرچه هر دو ابزار در حال حاضر قدرتمند هستند، اما مناطق خاصی وجود دارد که در آن یک ابزار بر دیگری غلبه می کند. بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه می توانید از هر ابزار برای تسهیل کارایی در سازمان خود استفاده کنید.

پشتیبانی مشتری

وقتی صحبت از اتوماسیون خدمات مشتری می شود، ChatGPT بهتر از Bard است. ChatGPT به ویژه در پاسخگویی به مشتریان با استفاده از قالب سؤالات متداول، رسیدگی به سؤالات مربوط به زمان‌بندی حمل و نقل، پیشرفت، بازگرداندن محصول، در دسترس بودن محصول و خدمات، و گزینه‌ها و همچنین مسائل پشتیبانی فنی ماهر است.

از سوی دیگر، Bard بیشتر برای مدیریت زمان، یادآوری قرارها، و اطمینان از انجام تمام مراحل یک فرآیند به ترتیب مناسب است و می توان از آن برای خودکارسازی وظایفی مانند رزرو رستوران و ترتیبات سفر استفاده کرد.

تولید محتوا

ChatGPT و Google Bard چت‌ربات‌های قدرتمندی برای تولید محتوا با هوش مصنوعی هستند. در حالی که ChatGPT در خلاصه کردن متن برتری دارد، Bard  در پاسخ به سوالات با اطلاعات به روز عملکرد بهتری دارد. ChatGPT از GPT-3.5 استفاده می کند، در حالی که Bard از LaMDA Google استفاده می کند، که ChatGPT را در پردازش مبتنی بر متن ماهرتر می کند و Bard را برای کارهای مکالمه مناسب تر می کند.

توسعه محصول

وقتی صحبت از توسعه محصول می شود، نه ChatGPT و نه Bard به طور خاص برای این مورد طراحی نشده اند. با این حال، هر دو ربات چت می توانند برای تولید متنی استفاده شوند که می تواند برای اهداف توسعه محصول استفاده شود.

مدیران ارشد فناوری می‌توانند از ChatGPT برای ایده‌های محصول، تولید توضیحات محصول و ایجاد پست‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. از سوی دیگر، Bard ابزاری جامع برای بازاریابی محتوا است که کاربران را قادر می‌سازد تا کمپین‌های خود را طراحی، کنترل، ارتقاء و تجزیه و تحلیل کنند. در حالی که Bard ممکن است برای بازاریابی محتوای کلی مناسب‌تر باشد، توانایی ChatGPT برای ایجاد ایده‌ها و توضیحات محصول، آن را به گزینه بهتری برای توسعه محصول تبدیل می‌کند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که هیچ یک از ربات‌های چت به‌طور خاص برای این مورد طراحی نشده‌اند، و خروجی آن‌ها باید با کمی نمک گرفته شود و واقعیت را بررسی کرد.

تحقیقات بازار

هر دو Google Bard و ChatGPT می توانند برای تحقیقات بازار استفاده شوند. با این حال، تفاوت های کلیدی بین این دو مدل در مورد مناسب بودن آنها برای این مورد وجود دارد.

Bard  در درک نیازهای مشتری و شناسایی روندهای بازار بهتر است. این به این دلیل است که Bard  بر روی مجموعه داده ای آموزش دیده است که شامل طیف گسترده ای از بازخورد مشتری و داده های تحقیقات بازار است. علاوه بر این، Bard می‌تواند به اطلاعات از اینترنت در زمان واقعی دسترسی داشته باشد و آنها را پردازش کند، به این معنی که همیشه می‌تواند از آخرین روندها و پیشرفت‌ها به‌روز بماند.

ChatGPT در تولید مطالب بازاریابی خلاقانه و جذاب، مانند نظرسنجی ها، پرسشنامه ها و پست های رسانه های اجتماعی بهتر است. این به این دلیل است که ChatGPT بر روی مجموعه داده ای آموزش داده شده است که شامل طیف گسترده ای از ژانرهای متن خلاقانه مانند داستان، شعر و کد است.

فروش و تولید سرنخ (lead generation)

هر دو Google Bard و ChatGPT می توانند برای فروش و تولید سرنخ استفاده شوند. با این حال، برخی از تفاوت های کلیدی بین این دو مدل از نظر مناسب بودن آنها برای این مورد استفاده وجود دارد.

Bard در درک نیازهای مشتری و ایجاد زمینه های فروش شخصی بهتر است. این به این دلیل است که Bard بر روی مجموعه داده ای که شامل طیف گسترده ای از بازخورد مشتری و داده های فروش است، آموزش دیده است. علاوه بر این، Bard می‌تواند به اطلاعات از اینترنت در زمان واقعی دسترسی داشته باشد و آنها را پردازش کند، به این معنی که همیشه می‌تواند از آخرین روندها و پیشرفت‌ها به‌روز بماند.

ChatGPT در تولید مطالب بازاریابی خلاقانه و جذاب، مانند ایمیل های سرد، پست های رسانه های اجتماعی و صفحات فرود، بهتر است. این به این دلیل است که ChatGPT بر روی مجموعه داده‌ای آموزش داده می‌شود که شامل ژانرهای متن خلاق مختلف مانند داستان، شعر و کد است. علاوه بر این، ChatGPT می‌تواند متنی متناسب با مخاطبان و پلتفرم‌های خاص تولید کند.

 

آخرین به‌روزرسانی‌های Google Bard و ChatGPT (سپتامبر  2023)

به‌روزرسانی‌های ChatGPT

صدا (بتا) برای کاربران پلاس:

 یکی از ویژگی های برجسته به روز رسانی اخیر ChatGPT، معرفی قابلیت های صوتی است. این ویژگی که اکنون در دسترس کاربران پلاس در iOS و Android است، امکان مکالمات صوتی طبیعی و پشت سر هم با دستیار هوش مصنوعی شما را فراهم می کند. چه به یک داستان قبل از خواب نیاز داشته باشید، چه بخواهید یک بحث دوستانه را حل و فصل کنید یا به سادگی در حال انجام یک مکالمه باشید، ویژگی صوتی ChatGPT شما را تحت پوشش قرار می دهد.

ورودی تصویر برای کاربران پلاس:

 یکی دیگر از موارد افزوده پیشگامانه، امکان گنجاندن تصاویر در مکالمات شما با ChatGPT است. این ویژگی به زودی به طور کلی برای کاربران پلاس در تمامی پلتفرم ها در دسترس خواهد بود.

این قابلیت به کاربران اجازه می دهد تا یک یا چند تصویر را به اشتراک بگذارند و قفل بسیاری از برنامه ها را باز کنند. چه در حال برنامه ریزی یک وعده غذایی باشید و چه نیاز به بررسی محتوای یخچال خود داشته باشید یا نمودارهای پیچیده مربوط به کار را تجزیه و تحلیل کنید، ChatGPT می تواند به شما کمک کند. برای افزایش بیشتر تجربه، اپلیکیشن موبایل یک ابزار طراحی برای فوکوس دقیق تصویر ارائه می دهد.

به‌روزرسانی‌های Google bard

دسترسی به Google Apps:

Bard اکنون به‌طور یکپارچه با برنامه‌ها و سرویس‌های Google ادغام می‌شود و اطلاعات بی‌درنگ از Maps، YouTube، هتل‌ها و پروازها را به زبان انگلیسی ارائه می‌کند و جمع‌آوری اطلاعات را ساده می‌کند.

همکاری در Gmail، Docs و Drive:

ادغام Bard با Gmail، Docs و Drive همکاری در محتوای شخصی را افزایش می‌دهد و شکاف بین کار شما و اطلاعات جهان را پر می‌کند.

پاسخ‌های بررسی مجدد:

 Bard اکنون به شما امکان می‌دهد با استفاده از جستجوی Google پاسخ‌ها را دوباره بررسی کنید و اعتماد به نفس شما را در محتوای تولید شده با هوش مصنوعی افزایش دهید.

مکالمات مشترک:

 اکنون می توانید بر روی مکالمات مشترک ایجاد کنید و خلاقیت را از طریق همکاری تقویت کنید.

ویژگی‌های توسعه‌یافته:

 اکنون همه زبان‌های پشتیبانی‌شده از آپلود تصویر، تصاویر جستجوی Google در پاسخ‌ها و سفارشی‌سازی پاسخ‌ها لذت می‌برند و کنترل بیشتری بر فرآیند خلاقیت می‌دهند.

همانطور که این پیشگامان هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می دهند، ما مشتاقانه منتظر موج بعدی نوآوری هستیم که تعاملات ما با هوش مصنوعی را دوباره تعریف می کند.



منبع