برای کسب سود های بیشتر باید به افزایش حضور در بازار ها اندیشید. در این مطلب از سوشال پال که به آموزش استفاده از دیجیتال مارکتینگ جهت افزایش محبوبیت کالا یا خدمات پرداخته می شود سعی می‌­کنیم تا بسیار ساده و روان به این سوال که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ پاسخ دهیم، ابزارها و تاکتیک‌های آن را معرفی کنیم، و در نهایت از این بگوییم که وظیفه یک مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.

در سال های اخیر با توجه به گسترش اینترنت و دسترسی همگانی به آن میزان تاثیر آن در مخاطبان بسیار بالا رفته و نوع جدید از بازار و بازاریابی را تعریف کرده و دامنه گستره آن را تا هر کجای دنیا فراهم کرده است. دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم جدید تبلیغات با تاثیر گذار بالایی است. با کارشناسی کردن فروش های خود به حرفه ای شدن خود کمک کنید. در بازار های جدید با تخصصی شدن شغل های مختلف، برای فروش کالا و بازاریابی نیز احتیاج به یک کارشناس برای فروش دارد، این کارشناسی قابلیت رفع نیاز های گوناگون یک معامله را دارد.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست این­گونه پاسخ می­‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به هرگونه‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌­شود».

طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط می‌­شود به بیش از ۱۰۰ سال پیش. رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است. ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آن­جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا که بعد از پخش آن فوراً بلیط‌­های آن اجرا فروخته شد و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ.

دیجیتال مارکتینگ – چندین راز مَگو از دیجیتال مارکتینگ -دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آیا دیجیتال مارکتینگ در بازار های جدید جایگاهی دارد؟

با توجه به تخصصی شدن مشاخل و افزایش نیازها با موج زیادی از بازار ها مواجه شده ایم. برای پیشرفت در این بازار ها به ایده های جدید و تبلیغات خلاقانه احتیاج داریم. دیجیتال مارکتینگ این امکان و فرصت را برای کسب و کار ها ایجاد می کند.

سایت سوشال پال دات آی آرsocialpal.ir  از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود.

از نظر کارشناسان خبره سایت سوشال پال دیجیتال مارکتینگ تعریف واحدی ندارد، اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت .

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با حرکت دنیا به سمت تکنولوژی ناگزیر تمام کسب و کار ها به سوی فروش های اینترنتی خواهند رفت اما شما می توانید با بهره گیری از خدمات ما هم اکنون به جایگاه خود برسید و از سود های سرشار دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید.

دیجیتال مارکتینگ چگونه کسب و کار شما را معرفی میکند؟

با استفاده از تکنیک های جدید فروش از طریق کانال های مختلف با خریدار ارتباط برقرار کرده و بیزینس شما را در جایی که بیشترین زمان ها را به خود اختصاص داده یعنی فضای مجازی اینترنت به فروش می رساند. اما فکر نکنید دیجیتال مارکتینگ فقط مختص به یک شغل است، در هر صنعتی که باشید استراتژی های مشابه و متفاوت اجرا می شود و برای شما خریدار های مطلوبی را پیدا می کند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • استراتژی محتوا (Content Strategy)
  • تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  • تولید محتوا
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
  • گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) هم اشاره می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ چگونه عمل می کند؟

• تحقیق و جست و جو : در فرآیند معامله خریدار به تحقیق و جستجو پیرامون کالای مورد نظر خود می پردازد. در اینجا کارشناس فروش با اطلاعات خود به مشتری کمک می کند، او را از وضعیت کلی بازار و بهترین انتخاب آگاه می کند.

• تبلیغ : با دسته بندی فروش، خدمات یا کالای متعدد جذابیت کسب و کار را برای خریدار ایجاد می کند. این خرید برای مشتری کاربردی خواهد بود و وقت بسیار کمتری را برای انجام یک معامله صرف می نماید.

• ایجاد جذابیت بیزینس : بسیاری از خدمات و پشتیبانی ها نیازمند اطلاع رسانی هستند . این پیگیری، مقایسه قیمت و نوع کیفیت را در دیجیتال مارکتینگ به خریدار منتقل خواهد شد.

• ایجاد خریدار دائمی : با آگاهی دادن به مشتری و دانستن نوع خدمات فروشنده او این اعتماد را به خرید آگاهانه خواهد نمود، و در خرید های بعدی نیز به آن فروشنده رجوع خواهد کرد.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

 Digital Marketing – دیجیتال مارکتینگ – فروش اینترنتی – اینستاگرام مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی چیست و آیا با دیجیتال مارکتینگ تفاوت دارد؟

اصطلاح بازاریابی اینترنتی،‌ اصطلاحی قدیمی‌تر است و بیشتر در دهه‌ی نود میلادی رواج داشت. با گذر زمان و گسترش و تنوع ابزارهای بازاریابی دیجیتال، به تدریج اصطلاح دیجیتال مارکتینگ جایگزین آن شد (مطالعه‌ی بیشتر: بازاریابی اینترنتی چیست)

آیا اصطلاح بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال مترادف هستند؟

این دو اصطلاح، قطعاً با یکدیگر تفاوت دارند و تفاوت این دو حوزه، شبیه همان تفاوت تبلیغات و بازاریابی است.

وقتی از بازاریابی دیجیتال حرف می‌زنیم، منظورمان شناخت بازار با استفاده از ابزارهای دیجیتال، حل مشکلات و نیازهای بازار از طریق طراحی و عرضه‌ی محصول است. در حالی که وقتی از تبلیغات دیجیتال حرف می‌زنیم، فرض بر این است که محصول مشخصی داریم و صرفاً می‌خواهیم با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، پیام خود را به مخاطب برسانیم.

دیجیتال مارکتینگ
Digital Marketing – دیجیتال مارکتینگ – فروش اینترنتی – اینستاگرام مارکتینگ

Digital Marketing – دیجیتال مارکتینگ – فروش اینترنتی – اینستاگرام مارکتینگ

در مطلب بعد در مورد یکی از بسترهای بازاریابی صحبت خواهیم کرد. این بستر اینستاگرام نام دارد و می‌خواهیم پیرامون مبحث “اینستاگرام مارکتینگ” صحبت کنیم و ببینیم اینستاگرام مارکتینگ چیست و آیا ارتباطی با تبلیغات پیج اینستاگرام دارد؟ تا قبل از این واژه‌ی ایمیل مارکتینگ را همیشه می‌شنیدیم. اما در مقاله بعدی می خواهیم این مبحث را گسترش داده و به بحث اینستاگرام مارکتینگ بپردازیم . با سوشال پال همراه باشید!