انسان ها موجودات اجتماعی هستند، لذا احتیاج به ارتباط با دیگران دارند. در سال های اخیر ارتباطات شکل جدیدی پیدا کرده است، شبکه های ارتباطی برای استفاده های اقتصادی و شغلی نیز پتانسیل لازم را داشته و عضویت در این رسانه ها رایگان و همگانی است، با اینترنتی کردن کسب و کار خود از سود و خدمات شبکه های اجتماعی بهره مند شوید.

در هر جامعه ای برای گسترش یا ایجاد نظم در روابط اجتماعی که شامل هر عقیده و رفتاری می شود، اقدامات ویژه ای انجام میگیرد. در قرن چالش ها یعنی عصر ارتباطات نوین این اقدامات منجر به اختراعاتی شده است که نه فقط یک جامعه را بلکه تمام جوامع را به یکدیگر مرتبط می کند. شبکه های اجتماعی منحصر به یک جغرافیای خاص نمی شود و تمام دنیا را با هر رنگ و زبانی که باشند، در بر می گیرد.

نقش شبکه های اجتماعی در بهبود کسب و کار
نقش شبکه های اجتماعی در بهبود کسب و کار

خدمات شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه را در معنای اصطلاحی به خطوط ارتباطی که دارای انشعاب می باشد، نام گذاری کرده اند. شبکه جهانی اینترنت خطوط ارتباطی جهانی را برقرار کرده است، این ارتباط همگانی از طریق شبکه های اجتماعی اتصال متفاوتی یافته است. این شبکه ها از ویژگی مردمی بودن و خارج از حضور سیستماتیک دولت هاست، حضور و فعالیت مستقیم همه اقشار مردم دنیا در این شبکه ها نشان از استقبال عمومی از این شبکه ها است.

این روزها شاهد حضور جمع وسیعی از کاربران گوشی‌های هوشمند در شبکه‌های اجتماعی هستیم. این امر تا جایی پیش رفته است که بسیاری از صاحبان مشاغل و مدیران شرکت ها با استفاده از حضور گسترده کاربران، سعی در معرفی محصولات و خدمات خود دارند تا از طریق این شبکه ها کسب و کار خود را رشد دهند. در ادامه می‌خواهیم به نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کار های آنلاین بپردازیم.

نقش شبکه های اجتماعی در بهبود کسب و کار

ویژگی های شبکه های اجتماعی:

• ارتباط : مهمترین ویژگی شبکه های اجتماعی برقراری ارتباط بین مخاطبانش می باشد. زمانی که مخاطبان با یکدیگر آشنا شوند، امکان ارائه خدماتی نیز فراهم می شود. خدمات شبکه های اجتماعی شامل بخش های مختلفی است.

• ارائه خدمات : تمام شبکه های اجتماعی امکان فعالیت رایگان همه اقشار مردم را فراهم کرده اند و صنوف مختلف شغلی می توانند از خدمات شبکه های اجتماعی بهره مند گردند.

• تفریح و سرگرمی و آموزش : این شبکه ها با برگزاری انواع چالش ها، تفریح و سرگرمی کاربران خود را برقرار می کنند، شبکه های اجتماعی امکان هر نوع آموزش در هر سطحی را به طور رایگان برای استاد و هنرجو ها را فراهم کرده است.

• برقراری امنیت کاربران : در این شبکه ها کاربران میتوانند خیالشان از امنیت اطلاعات شخصی شان راحت باشد. خدمات شبکه های اجتماعی به گونه ای است که از اطلاعات شخصی کاربرانش مراقبت می کنند.

نقش شبکه های اجتماعی در بهبود کسب و کار

شبکه های اجتماعی پر مخاطب مناسب برای کسب و کار :

شبکه های اجتماعی با این‌که عمر خیلی زیادی ندارند اما در زندگی روزمره افراد نقش بسیار پررنگی داشته اند و بسیاری از کاربران روزانه حداقل یک بار به صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی که عضو هستند سر می‌زنند. به همین خاطر توجه به آن‌ها از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. در ادامه به شبکه‌های اجتماعی محبوبی اشاره می‌کنیم که با بررسی آن‌ها می‌توانید نقش مهم شبکه های اجتماعی در کسب و کار آنلاین و دستیابی به مشتریان جدید را به وضوح مشاهده کنید.

۱- فیس بوک

فیس بوک با بیش از ۵۹ میلیون کاربر، بزرگ‌ترین ترکیب جمعیتی را در میان همه شبکه‌های اجتماعی تشکیل داده است. با ظهور شبکه‌های اجتماعی، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسان‌تر از گذشته شده است. فیس‌بوک یکی از پر نقش‌ترین شبکه های اجتماعی در کسب و کارها می‌باشد. از طریق آن می‌‌توانید به مشتریان بالقوه تان در سراسر جهان متصل شوید. از جنبه تبلیغاتی نیز به آسان‌ترین شکل ممکن، قابل مدیریت است و به شما این امکان را می‌دهد تا به بهترین شکل، هدف گیری کنید.

۲- توییتر

ارزش توییتر در این است که مطالب‌تان به سرعت (مثل ویروس) منتشر می‌شوند. هر چه آدم‌های بیشتری مطالب تان را به اشتراک بگذارند، (یعنی محتوای تان را ری توییت کنند)، به دنبال کنندگان بیشتری دست خواهید یافت. آخرین اخبار، مطالب روز و مقاله‌هایی را که در اختیار داریم، در رسانه‌های بزرگ به اشتراک می‌گذاریم. هشتگ‌ها تغییر بزرگی در حرکت و انتشار مطالب‌تان به وجود آورده اند. بنابراین به روند روز دقت کنید و هشتگ‌های مرتبط با مطالب روز ایجاد کنید. همچنین می‌توانیم مطالب آدم های معروفی را که دنبال کنندگان زیادی دارند، ری توییت کنیم تا بیشتر در معرض دید دنبال کنندگان شان قرار بگیریم.

۳- اینستاگرام

از این برنامه محبوب اشتراک گذاری عکس‌ها در رویدادهای خاص و نمایشگاه‌های بازرگانی استفاده می‌کنیم. هرگاه میزبان رویدادی باشیم، شرکت کنندگان را از طرق مختلف تشویق می‌کنیم تا با استفاده از هشتگ آن رویداد خاص، عکس‌هایی را که از آ‌ن‌جا گرفته اند، در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. همچنین برای آن‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، جوایز و طرح‌های تشویقی در نظر می‌گیریم.

۴- گوگل پلاس

گوگل پلاس نیز یکی دیگه از پر نقش‌ترین شبکه های اجتماعی در کسب و کارهای آنلاین به حساب می آید اما به دلیل این که این شبکه ی اجتماعی در کسب و کار های ایرانی نقش زیادی ندارد (کاربر های ایرانی در گوگل پلاس بسیار محدود هستند) از بررسی نقش این شبکه ی اجتماعی در کسب و کار های آنلاین امروزی صرف نظر می کنیم.

نتیجه گیری :

– شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای پیشبرد اهداف مسئولان روابط عمومی و بازاریابان هستند زیرا؛ می توانند دسترسی به افراد تأثیر گذار را تسهیل کنند، به مشتریان پشتیبانی آنلاین بدهند و کاربران فعال را به یکی از منابع قدرتمند تبلیغات کسب و کار تبدیل کنند.

– امروزه وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می شود. با افزایش وفاداری مشتریان سهم بازار و میزان سود دهی بنگاه اقتصادی بالا می رود. درک بازار با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژی های مناسب جهت وفادار سازی مشتریان و افزایش نرخ وفاداری آن‌ها منافع بلند مدت برای بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد. توجه داشته باشید که بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی است که تمرکز روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارد نه روی فروش مستقیم محصولات و خدمات. شرکت ها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان خوداستفاده کنند و این یعنی وفادار سازی مشتریان.

نقش شبکه های اجتماعی در بهبود کسب و کار
نقش شبکه های اجتماعی در بهبود کسب و کار

نقش شبکه های اجتماعی در بهبود کسب و کار

مزایای دیگر شبکه های اجتماعی در توسعه کسب و کارهای خرد:

– یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی در کسب و کارها، کاهش هزینه های بازاریابی است. در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نخواهد بود. استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را برای کسب وکارها فراهم می کند که بتوانند به اطلاعات ارزشمندی از مخاطبان و بازدیدکنندگان خود دست یافته و آنها را آنالیز و بررسی کنند.

– بازاریابی محتوا به صورت حرفه ای از طریق شبکه های اجتماعی روشی است که برای انتقال اطلاعات به مخاطبان و مشتریان استفاده می شود. اگر شما از این روش استفاده کنید باعث می شود با اطلاعاتی که در زمینه فعالیت تان منتشر می کنید به منبع اطلاعاتی مناسبی در آن صنعت تبدیل شوید. بدین صورت مخاطبانتان مطالب شما را نیز منتشر می کنند و افراد دیگر نیز علاقه مند می شوند با کسب و کار شما آشنا شوند.

بنابراین شبکه های اجتماعی رسانه ای رایگان بر ای دیده شدن شما است. اما مهم ترین تاثیر آن در بالابردن سطح تعامل بین تولید کنندگان و مشتریان است، مخاطبان شما در صفحات شبکه های اجتماعی با ارائه نظرات خود این کار را برای شما به رایگان انجام می دهند. با اینترنتی کردن فعالیت اقتصادی خود می توانید سود های بیشتری ببرید و حتی از دادن اجاره مغازه هم راحت خواهید بود.

“ما حامی شما در این راه خواهیم بود”

جهت مشاهده سرویس ها و خدمات به لینک “سرویس ها ” و جهت ثبت سفارش ترجیحا در سایت ثبت نام نمایید.

سوشال پال متعهد می شود بهترین ها را برای شما که لایق بهترین ها هستید اماده کرده تا رضایت شما را کسب و پیشرفت پیجتان را تضمین نماید.